fredag 4. januar 2013

Når man får en ide, og mangler utstyr...

Jeg blir så imponert over folk som gjør ting jeg ikke kan - så nå har jeg brukt en ettermiddag på å forsøke å gjøre noe jeg absolutt ikke kan: Fotografere vanndråper. Jeg er langt i fra fornøyd, men det er en begynnelse.

For å få til dette er det noen få ting som må fungere:
  1. Man må ha dryppende vann som treffer en annen vannflate på samme sted hver gang.
  2. Man må komme så nært som mulig med kamera for å fange området der dråpen lander
  3. Man må fryse bevegelsen
Høres ikke så vanskelig ut kanskje? Men dette er grunnlaget. Jeg kunne tenke meg hvit bakgrunn, men det får jeg prøve på en annen gang - det er en del andre ting jeg også trenger for å gjøre det mer avansert en jeg har fått til her.
Skulle gjerne hatt eksponeringen akkurat idet dråpe 2 treffer dråpe 1


Skarp i toppen, uskarp i midten

Denne ble ganske bra

Siden jeg manngler proffutstyr for dette må det improviseres litt =)


2 kommentarer:

  1. artig :) Prøvde meg også på dette for en liten stund siden. Etter ca 2-300 bilder, så fikk jeg et hvor dråpene krasjet med hverandre. Jeg ser at proffene bruker avansert elektronikk for å slippe dråpene så tett at de krasjer, hver eneste gang! :)

    Her er mitt heldige dråpekrasj https://www.facebook.com/photo.php?fbid=504944629526537&set=a.497993300221670.112268.220126521341684&type=3&theater

    SvarSlett
  2. knallfint! Jeg har sett litt på disse proffbildene, og utstyret de bruker. Vurderer litt på å anskaffe meg noe sånt. Det er stilig og moro! Trodde ikke det gikk an å få til dette uten - men du har jo klart det! Well done :)

    SvarSlett