lørdag 30. mars 2013

Nordlys på Venabygdsfjellet

Gjennom engasjerte og opplyste fotovenner fikk jeg høre at det var meldt bra med nordlys i natt - og inne i en påskekreativ fotomodus fikk jeg lyst til å dra å forsøke om jeg kunne få nordlys og Muen på samme bilde.

Jeg har desverre ikke fullformat kamera, så denne gangen brukte jeg Canon D7 som jobben min eier. Den er litt bedre på høy ISO enn det Nikon min er. Mye bedre faktisk.

Her har jeg brukt ISO 3200, blender 3.4 og mellom 2 og 10 sekunder lukker. Kan ikke ha for lang lukker så sttjernene lager spor - der er 10 s grensa på mit objektiv. Kan heller ikke ha 10 s når nordlyset blafrer som verst for da blir det overeksponert.

 OBS: Husk å slå av bildestabilisator på objektivet. Den kan forårsake rystelser på lange eksponeringer og er grunnen til at halvparten av bildene mine har V-formede stjernespor grrr... Dette vet jeg godt - og glemmer det ofte.

Men moro var det å se litt nordlys her sør også :)






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar